UNO-korttipeli on juuri saanut 14 miljoonan dollarin Vegas-muodonmuutoksen, ja minun piti nähdä se itse. Palms Casino Resortin UNO Social Clubiin astuminen tuntuu surrealistiselta – ylelliset sviitit on sisustettu tutuilla pääväreillä, ammattimaiset pelinohjaajat sekoittavat kortteja kasinotyylisesti ja aikuiset maksavat vakavia summia pelatakseen peliä, joka on pohjimmiltaan lapsuuden peli.
”Tiedämme, että se kuulostaa hullulta”, sanoi Mattelin pelijohtaja Ray Adler minulle ”Wild Card Martini” -drinkin äärellä, joka muuttaa väriään sekoitettaessa. ”Mutta UNO on 80 prosentissa amerikkalaisista kodeista. Annamme vain aikuisten palata sen pariin ilman riitelyä seitsemänvuotiaan veljenpoikansa kanssa.”
Luvut ovat vaikuttavia. Huoneiden hinnat alkavat 600 dollarista yöltä ja nousevat 1 200 dollariin ”Wild Card Package” -paketissa. Hinnasta huolimatta paikka oli täynnä vierailuni aikana.
Mikä tekee siitä erityisen? Kolme eksklusiivista pelivariaatiota, joita ei löydy 6 dollarin Target-versiosta: UNO Golf™ (jossa korkeat kortit ovat huono asia), UNO Teams™ (jossa otetaan käyttöön parit) ja suosikkini, UNO Show ’em No Mercy™, jossa voi eliminoida muut pelaajat kokonaan.
Ja ei, täällä ei voi pelata UNO:lla rahasta. Kun huhut korkean panoksen UNO-uhkapelistä levisivät, Mattel lopetti sen nopeasti, koska ei halunnut ”pikku Timmyn suosikkikorttipeliä yhdistettävän asuntolainan menettämiseen”.
”Vegasin vierailijat eivät ole enää täällä vain uhkapelaamassa”, selittää Morgan Stanleyn analyytikko Samantha Weiss. ”He käyttävät nyt 67 % rahastaan muuhun kuin uhkapelaamiseen. Ihmiset haluavat tarinoita kerrottavaksi, eivät vain tyhjiä lompakoita.”
Mielenkiintoista on se, kuinka UNO on yhtäkkiä tullut muotiin. Taylor Swift ilmestyi viime vuonna Questloven UNO-juhliin, mikä nosti maininnat sosiaalisessa mediassa 340 %. Obamat ovat faneja. Jopa julkkikset valitsevat UNOn blackjackin sijaan.
”Kyse on kaksitasoisesta brändin asemointista”, sanoo tohtori Eleanor Wright UNLV:stä. ”Mattel myy 6 dollarin korttipakkoja Targetissa ja luo samalla 600 dollarin illanviettoja samalla tuotteella.”
Seuraava laajentumiskohde on Chicago, ja vuoteen 2025 mennessä on tulossa viisi uutta kaupunkia. Mattel on sitoutunut investoimaan 120 miljoonaa dollaria tähän laajennukseen, mikä osoittaa, että he ovat vakavissaan muuttamassa UNOn perheen vakiotuotteesta luksuskokemukseksi.
”Millenniaalit ja Z-sukupolvi käyttävät 35 % enemmän kokemuksiin kuin aiemmat sukupolvet”, Palmsin markkinointijohtaja Cynthia Rodriguez kertoi minulle. ”Kyse ei ole korteista, vaan jaettavien hetkien luomisesta.”