Kun Suomi valmistautuu avaamaan online-rahapelimarkkinat vuonna 2026 ja siirtyy monopolista lisenssijärjestelmään, on herännyt keskustelua siitä, millaista markkinointia tulevien lisenssillä toimivien operaattoreiden pitäisi saada harjoittaa.
Puolustusryhmät ovat varoittaneet, että markkinoinnin lisääntyminen voi pahentaa ongelmapelaamista Suomessa, kun markkinoille tulee lisää yrityksiä. Jotkut ovat jopa vaatineet markkinoinnin yleistä kieltämistä. Yrityssidosryhmät kuitenkin väittävät, että jonkinlainen brändinäkyvyys olisi välttämätöntä, jotta yritykset saataisiin houkuteltua maksamaan lisenssimaksuja, joilla rahoitetaan sääntelyä ja sosiaalisia tukialoitteita. Tasapainoista ratkaisua etsitään siis parhaillaan.
Rahapeliala-niminen elinkeinoelämän ryhmä on esittänyt kannatusta tiukoille säännöksille, jotka rajoittaisivat mainonnan maltillisiin, vastuullisuuden edistämiseen keskittyviin, brändiä rakentaviin viesteihin. Myös avustusjärjestö Tiltti korosti, että olisi tärkeää antaa pelaajille mahdollisuus asettaa välittömästi itsekieltoja kaikilla markkinoilla olevilla lisensoiduilla rahapelisivustoilla.
Valtion monopolin siirtyessä avoimempaan toimilupamenettelyyn tavoitteena on siirtää online-rahapelit säänneltyihin
kanaviin paremman valvonnan varmistamiseksi ja samalla ylläpitää valtion tuloja lisenssikustannuksista. Veikkauksen nykyiset toimintaperiaatteet muodostavat perusodotukset vastuullisista rajoituksista, jotka koskevat esimerkiksi alaikäisiin kohdistuvia rajoituksia. Asiantuntijaryhmät ovat kuitenkin edelleen vaatineet lisää turvatoimia, ja jotkut vaativat markkinoinnin yleistä kieltämistä. Teollisuusryhmät puolestaan väittävät, että tuotemerkin näkyvyys tiukempien sääntöjen puitteissa voisi mahdollistaa kestävän lisensoinnin. Kun Suomi kartoittaa tätä muutosta vuonna 2026, oikean poliittisen tasapainon löytäminen on edelleen monimutkainen ja avoin kysymys.