Kotikaupungin sankari Kalle Rovanperä on vihdoin voittanut Rallin Finlandin, mikä ei vain päättänyt suomalaiskuljettajien kahdeksan vuoden odotusta, vaan rikkoi myös useita rallin maailmanmestaruuskilpailujen nopeusennätyksiä. 24-vuotias jyväskyläläinen ajoi Toyota GR Yaris Rally1 -autonsa mestarilliseen voittoon hurraavien kotikenttäfanien edessä ja palasi historiallisesti palkintokorokkeelle yhdelle rallimaailman legendaarisimmista osuuksista, joka on rallin henkinen kotimaa.
Ajamalla keskisuomalaisilla ikonillisilla metsäteillä huikealla 129,9 km/h:n keskinopeudella – mikä teki hänestä WRC-historian nopeimman rallin – Rovanperä näytti maailmalle, miksi hän on yksi moottoriurheilun lahjakkaimmista kuljettajista. Mestari otti jo perjantaiaamuna ensimmäisellä erikoiskokeella johtoaseman kilpailijoiltaan ja piti sen koko ajan hallitusti kasvattamalla etumatkaansa päivän mittaan, kunnes lopulta voitti 39,2 sekunnin erolla tallikaveriinsa Takamoto Katsutaan.
Voitto ei ollut vain henkilökohtainen lunastus Rovanperälle, joka oli aiemmissa kisoissa menettänyt lupaavan johtoasemansa kolareissa. Se oli historiallinen hetki Toyota Gazoo Racingille, joka saavutti WRC-historian toisen 1-2-3-4-5-sijoituksen ja toisti Lancian legendaarisen saavutuksen Portugalin rallissa vuonna 1990. Mielenkiintoista on, että suomalainen rallilegenda Juha Kankkunen oli mukana molemmissa tuloksissa – vuonna 1990 kuljettajana ja nyt Toyotan varatiimipäällikkönä.
Sunnuntain legendaarinen Ouninpohja-erikoiskoe – jonka järjestäjät ovat nimenneet vuoden 2025 kilpailun nimeksi ”Ouninday” – tarjosi täydellisen näyttämön Rovanperän poikkeukselliselle lahjakkuudelle. Maailman vaativimmaksi kutsuttu monsterierikoiskoe oli ensimmäistä kertaa WRC-historian aikana omistettu kokonaan yhdelle rallipäivälle, jolloin Rovanperä osoitti hallitsevansa mestarillisesti tämän erikoiskokeen pahamaineiset hyppyrit ja harjanteet, jotka tekevät siitä unelmakokemuksen sekä kuljettajille että katsojille.
Jyväskyn Jyväsjärven rannalla, vain kolmen kilometrin päässä huoltoparkista sijaitsevalle Toyotalle voitto oli kauden yhdeksännen rallivoiton yhdeksästä. Valmistajien mestaruusjohto on nyt kasvanut 87 pisteeseen, mikä antaa sille selvän johtoaseman viisi osakilpailua ennen kauden loppua.
Mestaruuskilpailun kannalta merkitys on suuri. Elfyn Evans on ottanut takaisin kokonaisjohtonsa 176 pisteellä, mutta Rovanperä on kaventanut eroa dramaattisesti ja on nyt vain kolme pistettä jäljessä toisella sijalla. Sébastien Ogier ja Ott Tänak ovat tasapisteissä kolmantena 163 pisteellä.
Tänakille Rally Finland oli katastrofaalinen. Ennen kisaa mestaruusjohtaja ei löytänyt helppoa tehtävää, kun hän aloitti rallin. Sitten Tänak joutui ongelmiin autonsa kanssa, kun hän osui puuhun seitsemännessä erikoiskokeessa, mikä vaurioitti hänen i20 N -autonsa jäähdytysjärjestelmää. Tänak sai viiden minuutin aikarangaistuksen ja 35 pisteen menetyksen, koska hän poistui erikoiskokeen lopusta ja törmäsi tarkastajaan. Hän päätyi kauas kärjestä, sijalle 10.
Urheilullisten saavutusten lisäksi Rally Finland on edelleen taloudellinen moottori Jyväskylän alueelle. Aiemman tutkimuksen mukaan tapahtuma toi alueelle yli 19 miljoonaa euroa, josta 14,6 miljoonaa euroa oli suoraa matkailutuloa. Tämän vuoden ennätyksellisten nopeuksien ja dramaattisten tapahtumien perusteella luku on todennäköisesti vähintään sama tai jopa suurempi.
Suomalaisille rallifaneille voitto oli makea helpotus, kun he olivat vuosia katsoneet ulkomaalaisten kuljettajien voittavan tämän kruununjalokivi-tapahtuman. Rallin hengessä elävä kansakunta sai vihdoin syyn juhlia, kun yksi omistaan voitti niin sanotun ”Suomen Grand Prix’n”.
Kun WRC-kiertue siirtyy myöhemmin tässä kuussa Paraguayn rallin pariin, lentävä suomalainen voi nauttia kauan odotetusta kotivoitostaan – voitosta, joka varmistui ennätyksellisellä tyylillä niillä myyttisillä metsäteillä, joilla rallilegendoja on syntynyt sukupolvien ajan. Jyväskylän ympäristön metsät ovat nyt hiljentyneet, mutta Rovanperän historiallisen saavutuksen kaikuja kuullaan vielä vuosien ajan.